L’Utilitarisme
afirma que el criteri moral fonamental és el principi d’utilitat: una acció és
correcta quan proporciona el major bé possible a la major quantitat de
persones, per
això, els utilitaristes han de calcular la quantitat de bé o mal generada per
una acció i, en funció d’aquest fet, decidir. Allò que té valor és el
valor del benestar en la vida dels individus, els interessos de tots els
ciutadans tenen exactament el mateix pes i per axò, la Felicitat s’aconsegueix
millor quan la societat deixa lliures els ciutadans per perseguir allò que
ells pretenen com a Felicitat. La Felicitat és l’única finalitat suprema per
l’ésser humà i ho justifica considerant que l’única evidència per afirmar
que una cosa és desitjable es que la gent la desitja. La gent desitja ser
feliç i persegueix la Felicitat com autèntic objectiu de la seva vida. Tot
allò que desitgem ho fem sobre la consideració de que ens proporciona plaer
(fet que, de vegades, no aconseguim).
Cal distingir
entre allò que desitgem, ja que ens fa feliços, d’allò que desitgem per
poder arribar a ser feliços. Les virtuts han de ser considerades com a part
del que anomenem Felicitat, són el camí cap a la Felicitat, ja que podem
arribar a un major nivell de la comprensió de la Felicitat a travès del
coneixement i l’experiència.
Així, John Stuart
Mill considera que només el plaer és desitjable en ell mateix i que les
accions seran considerades correctes o incorrectes en funció de si
proporcionen la Felicitat dels interessats o no. Cal assenyalar que seguim amb
la idea, ja assenyalada per Epicur, que considera la Felicitat com la recerca
del plaer i la fugida del dolor.
La Felicitat és
l’única cosa desitjable com a finalitat, mentre que la resta que és
desitjable, ho és com un medi per arribar a la Felicitat. Com ho podem probar?
Tenim força problemes per fer-ho degut a l’evidència del fet. Tothom desitja
la seva Felicitat, però això no té per qué significar que la Felicitat
sigui bona, tot i que existeix una clara relació entre allò que que és bo i
allò que és desitjable.
No tots els plaers
tenen el mateix valor, ja que hi ha plaers superiors i plaers inferiors i les
nostres accions han de donar preferència als plaers superiors. Aquí veiem una
clara influència del pensament d’Epicur i d’Aristòtil. Els plaers superiors
són els que porten al desenvolupament moral propi de l’ésser humà: el
coneixement i el treball intel·lectual. Per això afirmarà: “És millor ser
una criatura humana insatisfeta que un porc satisfet, i és millor ser
Sòcrates insatisfet que un boig satisfet.”
Aquí seria bo
tenir present que dins del conjunt de teories ètiques hi ha dos grans grups:
les ètiques deontològiques que basen el seu valor en la pròpia acciò en
sí, mentre que les ètiques teleològiques, com l’utilitarisme, basen el valor
d’una acció en les conseqüències que aquesta acció té. Però a diferència
de l’epicureisme o de l’eudemonisme, supera l’àmbit individual entenent per
Felicitat el màxim profit pel major nombre de persones. El bé és, per tant
un bé comú que avui anomenem benestar.
Les accions són
correctes en la mesura en que tendeixen a promoure la Felicitat, però a
diferència d’autors anteriors, la Felicitat no és només de l’agent, sinò de
tots els interessats en l’acció. Els éssers humans tenen impulsos socials
naturals que els porten a considerar el bé de tots els interessats i aquests
impulsos poden ser reformats per l’aprenentatge i l’experiència.
Hem de triar
sempre aquella acció que sembli més probable que produeixi la major
felicitat. Això ho podem fer tenint present el coneixement i l’experiència
dels éssers humans dins la societat. El camí de la virtut ha de ser après,
així cal mostrar que el bé ens proporciona plaer i el mal ens proporciona
dolor i associar les accions correctes a aquelles que proporcionen el major bé
possible. Aquest serà el camí de la virtut i la relació del concepte de
plaer i fugida del dolor dins l’àmbit de la moral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada