Filòsof empirista
escocès, figura màxima de la Il·lustració
anglesa i de l’empirisme britànic, i un dels pensadors de major influència en
la filosofia posterior. Va néixer a Edimburg (Escòcia), i va estudiar a la
universitat d’aquesta mateixa ciutat, més interessat per la literatura i la
història que per l’advocacia, professió a la qual va voler dedicar-lo la seva
família. Després d’un intent frustrat de col·locar-se en un comerç a Bristol,
als 18 anys decideix marxar a França per a dedicar-se als estudis literaris i
filosòfics, creient que havia de donar un canvi radical a la seva vida. Durant
els anys que va passar a França, primer a Reims i després a La Flèche
(1734-1737), va escriure el Tractat sobre la naturalesa humana, publicat
en dos volums (1739), que va passar totalment inadvertit, i que, segons la seva
mateixa opinió, va ser una obra prematura que «va sortir morta de les premses».
En 1740 va intentar publicar una recensió d’aquest llibre que va acabar sent un
Compendi del mateix, publicat amb el títol de Abstract. Va
refondre després la primera part del Tractat, publicant-la amb el títol
de Investigació sobre l’enteniment humà (1751), així com la tercera amb
el títol de Investigació sobre els principis de la moral (1752). Cap
d’aquestes obres li va donar la fama literària que anhelava, que només va
començar a arribar amb la publicació dels seus Discursos polítics
(1752). Nomenat bibliotecari de la facultat de dret d’Edimburg, va començar a
publicar una Història d’Anglaterra (1754) que va suscitar polèmica i
que, segons el seu propi autor, va resultar un èxit rendible.
Va viatjar a París (1763-1766) com a secretari
privat de Lord Hertford, ambaixador a França. Va tornar de França amb el seu
amic Jean-Jacques
Rousseau, que travessava un mal moment degut a la mala acollida
de la seva obra Emili que li causava problemes. Va ocupar el càrrec de
subsecretari d’Estat (1767-1768) i es va retirar finalment a Edimburg, on va
morir de càncer, acceptant la seva malaltia amb un sentit totalment epicuri de
la vida. En la seva autobiografia, editada pel seu amic Adam Smith,
es va definir com home de disposició cordial, amb sentit de l’humor, jovial i
social, el caràcter del qual no van aconseguir agrir els revessos de fortuna
contra el seu desig de fama literària. Els seus Diàlegs sobre religió
natural, obra considerada clàssica en filosofia de la
religió, escrits cap a 1752, es van publicar pòstumament en 1779.
Filosofia de Hume
1. L’empirisme de Hume i la teoria del
coneixement
2. La crítica al principi de causalitat i
el problema de la inducció
3. La crítica empirista als conceptes
metafísics: Déu, món i jo
4. El fonament del coneixement i de la
moral i la crítica a la religió
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada