diumenge, 11 de maig del 2014

Activitat 28. Comentari: Pensaments sense continguts són buits, intuïcions sense conceptes són cegues.


Aquesta frase es refereix a què els pensaments sense contingut són aquells que no provenen de l’experiència o d’un judici analític, que són els que podem afirmar que són a priori, i no necessiten l’experiència per tenir significat com la “lògica i les matemàtiques. Els pensaments sense contingut són, per tant, buits perquè no tenen significat. La segona part de la frase vol dir que de la mateixa manera que els pensaments sense l’experiència són buits, les intuïcions que captem per mitjà dels sentits si no les sintetitzem per mitjà de la imaginació o de la ment en idees són cegues, és a dir, inútils. Aquesta frase forma part de la teoria del coneixement de Locke segons la qual les idees són l'objecte del nostre coneixement, el seu contingut, tot el que coneixem són idees. Aquestes idees, però, no poden provenir d’una altra cosa que de la meva experiència.

En un sentit filosòfic més restringit i precís, el pensament és l’activitat pròpia de l’enteniment, que pot considerar-se activa, en oposició de la sensació, que pot considerar-se passiva. En Aristòtil, pensar és l’activitat del nous, o enteniment, part superior de l’ànima, que aprehèn l’intel·ligible en el sensible (veure cita). Descartes identifica el pensament amb «substància pensant», igual com identifica la matèria amb la «substància extensa»; el pensament és l’atribut o propietat principal de la primera, i la extensió ho és de la segona. Kant distingeix entre «pensar» i «conèixer»; coneixem si apliquem conceptes a dades sensibles, mentre que pensem quan els conceptes no corresponen a res sensible; conèixer és activitat de l’enteniment i pensar ho és de la raó; el límit del coneixement és l’experiència, el de la raó només el principi de no contradicció; i sobre l’activitat intel·lectual en general observa que «els pensaments sense continguts són buits; les intuïcions sense conceptes són cegues» (veure text).
PSICOL. Les investigacions psicològiques actuals se centren en el pensament com a resolució de problemes, plantejament sostingut des del camp de la filosofia ja per John Dewey. Les teories més destacables respecte d’això són la teoria associacionista del pensament, defensada per l’empirisme britànic clàssic, des de Hobbes a John Stuart Mill, i pels psicòlegs que expliquen el pensament com un aprenentatge per condicionament; la teoria «gestáltica» del pensament, sostinguda pels psicòlegs de la Gestalt, que consideren que el pensament és el resultat de la comprensió del conjunt de la situació, i l’epistemologia genètica de Piaget, que explica el pensament com un desenvolupament evolutiu de la intel·ligència en un procés d’adaptació al medi ambient. El procés de abstracció, clau per entendre el fenomen psicològic del pensament, és un dels temes de més gran importància que investiga la psicologia empírica.
Les formes de pensament bàsiques que contempla la lògica tradicional són el concepte, l’enunciat i el raonament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada