
Molt influït filosòficament pel seu pare i per les idees
de Bentham,
les obres de les quals, que li havien entusiasmat de jove, havia contribuït a
difondre -funda amb el seu pare i Bentham, el 1821, una «Societat
utilitarista», reemplaçada tres anys després per una «Societat de debat»-,
després d'una depressió patida als vint anys, s'interessa per les noves
orientacions que li arriben de lectures de Wordsworth, Saint-Simon
i A. Comte:
a les seves idees de sempre i a la formació estrictament intel·lectual rebuda
del seu pare, afegeix una major obertura cap a la sensibilitat de sentiments i
a una major valoració de la dimensió social i històrica del coneixement teòric
i pràctic.
La filosofia de John Stuart Mill és, com a
conseqüència de totes aquestes influències, una reelaboració de la tradició empirista
i liberal anglesa, de l'utilitarisme
i de l'esperit positivista.
En el Sistema de lògica raciocinadora i
inductiva (1843), obra que li va donar una ràpida i sòlida fama, sosté la
tesi que l'empirisme i una filosofia basada en la experiència
obtenen millors resultats, amb vista a millorar la societat, que
qualsevol altra. Enfront de la teoria de la deducció
clàssica, basada en el sil·logisme,
el caràcter de raonament
circular del qual ataca, sosté que tot coneixement arriba per
l’experiència, construeix la seva pròpia teoria de la inducció,
coneguda com a mètodes o cànons de Mill
i defensa la raonabilitat de la creença en el principi de la uniformitat de
la natura. Distingeix, a més a més, entre lleis de la natura, és
a dir, lleis causals, i meres lleis empíriques, que són generalitzacions
de l’experiència.
En el seu tractat de lògica argumenta que la vida
humana i social tampoc hauria de quedar exclosa dels plantejaments científics
empírics; advoca per l'existència d'una nova ciència, que hauria d'anomenar-se etologia,
i l'objecte de la qual haurien de ser les lleis de la societat.
I, adoptant la perspectiva de la llei dels tres
estats de Comte,
considera l'estat actual com l'estat especulatiu de la humanitat, del
que ha de sorgir un coneixement científic de la realitat social.

La cohesió moral que necessita una societat ha de
provenir de la ètica.
La que proposa Mill, en Utilitarisme (1863), és l'ètica del principi
utilitarista (veure text),
segons el qual la bondat d'una acció correspon a la major quantitat de
felicitat del nombre més gran possible de persones, i on «felicitat» és
presència de plaer i absència de dolor. A les idees de Bentham
respecte d'això, hi afegeix Mill la de la qualitat
del plaer. A l’egoisme
ètic que suposa el principi utilitarista, contraposa Mill, com a contrapès, la
reflexió que no hi ha felicitat pròpia sense la percepció de la felicitat dels
altres (veure text).
Representa això l'aportació de l’altruisme
de Comte al principi utilitarista.
L’empirisme epistemològic de Mill procedeix de Hume
i de Berkeley;
és fenomenista, per tant. El coneixement de l’home aconsegueix només els fenòmens.
En aquest context, causa
(que indaga justament amb els seus «cànons» inductius) és l'«antecedent, o
concurrència d'antecedents, del que depèn invariablement i incondicionadament
el conseqüent». De semblant manera, defineix la matèria com «possibilitat
permanent de sensació».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada