Filòsof i economista anglès, nascut a Londres, un
dels principals representants del neoempirisme anglès del s. XIX. Educat pel
seu pare, James Mill
(Stuart és cognom afegit en agraïment a un benefactor de la família), no va
freqüentar pràcticament l'escola, però als 14 anys disposava ja d'una educació
clàssica rigorosa. Als 16 anys ingressa en la «East India Company», empresa en
què aconsegueix càrrecs de responsabilitat i en la que roman fins a la seva
dissolució, el 1858. Rebutja un càrrec oficial per a afers exteriors de l'Índia
i és membre del Parlament durant el trienni 1865-1868. Viu entre Londres i
Avinyó, on havia mort, durant un viatge per França, la que des de 1852 era la
seva dona, Harriet Taylor, amb qui havia conviscut platònicament i compartit
interessos intel·lectuals des de 1831 i amb qui es va casar tres anys després
que enviudés del seu marit.
Molt influït filosòficament pel seu pare i per les idees
de Bentham,
les obres de les quals, que li havien entusiasmat de jove, havia contribuït a
difondre -funda amb el seu pare i Bentham, el 1821, una «Societat
utilitarista», reemplaçada tres anys després per una «Societat de debat»-,
després d'una depressió patida als vint anys, s'interessa per les noves
orientacions que li arriben de lectures de Wordsworth, Saint-Simon
i A. Comte:
a les seves idees de sempre i a la formació estrictament intel·lectual rebuda
del seu pare, afegeix una major obertura cap a la sensibilitat de sentiments i
a una major valoració de la dimensió social i històrica del coneixement teòric
i pràctic.
La filosofia de John Stuart Mill és, com a
conseqüència de totes aquestes influències, una reelaboració de la tradició empirista
i liberal anglesa, de l'utilitarisme
i de l'esperit positivista.
En el Sistema de lògica raciocinadora i
inductiva (1843), obra que li va donar una ràpida i sòlida fama, sosté la
tesi que l'empirisme i una filosofia basada en la experiència
obtenen millors resultats, amb vista a millorar la societat, que
qualsevol altra. Enfront de la teoria de la deducció
clàssica, basada en el sil·logisme,
el caràcter de raonament
circular del qual ataca, sosté que tot coneixement arriba per
l’experiència, construeix la seva pròpia teoria de la inducció,
coneguda com a mètodes o cànons de Mill
i defensa la raonabilitat de la creença en el principi de la uniformitat de
la natura. Distingeix, a més a més, entre lleis de la natura, és
a dir, lleis causals, i meres lleis empíriques, que són generalitzacions
de l’experiència.
En el seu tractat de lògica argumenta que la vida
humana i social tampoc hauria de quedar exclosa dels plantejaments científics
empírics; advoca per l'existència d'una nova ciència, que hauria d'anomenar-se etologia,
i l'objecte de la qual haurien de ser les lleis de la societat.
I, adoptant la perspectiva de la llei dels tres
estats de Comte,
considera l'estat actual com l'estat especulatiu de la humanitat, del
que ha de sorgir un coneixement científic de la realitat social.
El coneixement científic de les lleis empíriques
que determinen la realitat humana i social és totalment compatible amb la
intervenció de l'home en els afers socials i polítics i amb l'afirmació
decidida de la llibertat humana individual. En Els principis de l’economia
política (1848), fa de la distribució de la riquesa el problema fonamental
de l'economia política, i en Consideracions sobre el govern representatiu (1861),
assenyala la característica essencial de la democràcia, que és ser prou
representativa de les minories; només així és millor que qualsevol govern
monàrquic o aristocràtic. En Sobre la servitud de les dones (1869),
destaca que un de la fallada de representativitat està en no reconèixer el dret
de vot a les dones; tesi summament ben rebuda per les sufragistes de final de
segle. Sobre la llibertat (1859) és una altra de les seves grans obres,
comparable a Sistema de lògica. La llibertat de què s'ocupa és la llibertat
de l'individu en societat, la d'acció, que s'exterioritza en llibertat
de pensament, expressió, associació i l'exercici dels altres drets civils, però
no aquella que suposa defensa i protecció de l'individu enfront dels abusos o
opressió del poder -que se suposa que ja ha d'estar defensada en un estat
democràtic-, sinó la que ofega la «tirania de la majoria», o de la massa,
o de l'opinió dominant (veure text).
La cohesió moral que necessita una societat ha de
provenir de la ètica.
La que proposa Mill, en Utilitarisme (1863), és l'ètica del principi
utilitarista (veure text),
segons el qual la bondat d'una acció correspon a la major quantitat de
felicitat del nombre més gran possible de persones, i on «felicitat» és
presència de plaer i absència de dolor. A les idees de Bentham
respecte d'això, hi afegeix Mill la de la qualitat
del plaer. A l’egoisme
ètic que suposa el principi utilitarista, contraposa Mill, com a contrapès, la
reflexió que no hi ha felicitat pròpia sense la percepció de la felicitat dels
altres (veure text).
Representa això l'aportació de l’altruisme
de Comte al principi utilitarista.
L’empirisme epistemològic de Mill procedeix de Hume
i de Berkeley;
és fenomenista, per tant. El coneixement de l’home aconsegueix només els fenòmens.
En aquest context, causa
(que indaga justament amb els seus «cànons» inductius) és l'«antecedent, o
concurrència d'antecedents, del que depèn invariablement i incondicionadament
el conseqüent». De semblant manera, defineix la matèria com «possibilitat
permanent de sensació».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada