Crítica al pensament occidental per Friedrich Nietzsche
És absolutament
necessari desfer l'entramat filosòfic i cultural d'Occident, que ha portat a
la situació de decadència total en la que es troba. L'origen d'aquesta
decadència l'hem de trobar en la figura de Sòcrates i el Platonisme que han
fet creure la possibilitat de l'existència d'una vida més enllà del món
material. La Moral, la Religió i la Filosofia són els tres àmbits de
penetració d'aquestes idees decadents i, per això, juntament amb l'àmbit de
la ciència, Nietzsche farà una crítica per separat d'aquestes qüestions.
La crítica a la
moral i
als valors tradicionals d'Occident, és la crítica més profunda. La moral
occidental és una moral contranatura, ja que atempta contra la naturalesa i
contra la vida. Es tracta d'una moral que intenta frenar els instints humans i
, per això, va contra la pròpia natura i la vida. La base fonamental
d'aquesta moral ha estat el Platonisme: El Món de les Idees serveix de Més enllà, situant-se el
centre de gravetat no en aquesta vida (que és l'única que existeix) sinó en
l'altra vida (falsa segons Nietzsche). Nietzsche critica aquesta moral ja que
acaba amb la vida. Així, Nietzsche afirma l'existència de dos tipus de
morals:
- La Moral dels
Esclaus: És
la inversió dels autèntics valors: el dolor, l'amabilitat, la compassió, la
resignació, la paciència... Aquesta moral és rebutjada per Nietzsche i tot
el seu pensament té sentit a l'intentar substituir aquesta moral dels esclaus
per la moral dels senyors.
- La Moral dels
Senyors: Una
moral que estima la vida, el poder, el plaer, la noblesa: la moral pròpia del
Superhome. Aquesta és la moral proposada per Nietzsche.
Establerta aquesta
distinció Nietzsche examina la Història, veient com aquesta mostra que els
dèbils han acabat imposant els seus valors als forts i, per superar aquesta
decadència dels valors cristians, proposarà el Superhome, qui, lliure de tot
lligam religiós tindrà, com a valor principal la força i la voluntat de
poder.
La Crítica a la
Filosofía tradicional, tal
i com ja hem assenyalat, és una crítica directa a la visió Platònica que
considera l'existència d'una part immaterial de l'ésser humà, superior a la
matèria, sent així, pel platonisme, més important la vida més enllà de la
mort que aquesta vida, l'única existent per a Nietzsche. Sòcrates va matar la
vida al fer triomfar sobre aquesta la raó. Cal fer fora d'Occident aquesta
visió gens fidel a la terra i ser conscients que només hi és la terra.
Un altre aspecte
important a l'hora de tenir present la crítica que fa Nietzsche seria
analitzar la seva visió sobre el concepte de veritat. Aquest és un dels
valors transformats, ja que la realitat és canvi, avenir i no una realitat
constant. És el platonisme el principal responsable d'aquesta transformació
de la forma d'entendre la realitat.
La Crítica a la
Religió és
una conseqüència directa de la crítica anterior. Tota religió neix de la
por, les angoixes i les necessitats. Així, cap religió no ha tingut mai cap
veritat. El Cristianisme ha acabat invertint els valors propis de la Religió
Clàssica de Grècia i Roma, inventant-se un món ideal que porta la
desvalorització del món terrenal. Suposa la pèrdua més forta dels instints.
Fomenta els valors decadents de l'obediència, el sacrifici... que són
sentiment propis del ramat. El concepte de pecat atempta contra la vida, ja que limita
l'acció instintiva de l'ésser humà. Un aspecte fonamental de la crítica a
la Religió seria la crítica que realitza a la figura del sacerdot i la seva
visiò ascètica de la vida, el qual té com a característica més important
el ressentiment que el porta a proposar una moral antinatural que atempta
contra la vida.
La Crítica a la
Ciència. Nietzsche
rebutjarà la ciència pròpia d'Occident al considerar que no tot pot ser
considerat matèria i moviment mecànic. Existeixen altres forces (el vitalisme
dionisíac), ja que l'Univers no és sotmés a lleis deterministes. No es pot
reduir tot a quantitats com intenten fer els científics al matematitzar el
coneixement de la realitat, la qual ens és totalment desconeguda en essència.
Caldria, però, tenir present que Nietzsche no ataca la ciència, sinó una
metodologia determinada: el mecanicisme i el positivisme.
La culminació
d'aquesta crítica seria la Mort de Déu, ja que aquesta mort significa la
crítica radical a la religió, la moral i la metafísica. És l'alliberament
d'un pes enorme que abruma l'home. És precisament la idea de Déu la que no
deixa que l'home arribi a assolir la seva natura, és l'impediment que no deixa
que l'home arribi a ser el Superhome: L'única forma possible que l'home pugui
viure és fent desaparèixer la figura de Déu.
Naturalment, la
mort de Déu no significa que Déu existeixi i que hagi de morir, el que ha de
desaparèixer és la figura de Déu, ja que aquesta és inexistent a la
realitat. Amb aquesta mort s'enfonsen els pilars de la cultura occidental, una
cultura recolzada en la figura de Déu. No hi ha lloc per Déu en la societat
moderna, Déu
és mort, nosaltres som els seus assassins. Aquesta mort significa l'alliberament
definitiu, comença una nova història, la vertadera història. L'ésser humà
s'ha alliberat de tota superstició religiosa i es pot convertir en creador del
seu propi destí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada