Filòsof
irlandès, un dels principals representants de l'empirisme
britànic. Va néixer a Kilkenny, Irlanda; va estudiar en el Trinity College, de
Dublín, i es va ordenar com a clergue anglicà. La seva primera obra filosòfica
és un Assaig sobre una nova teoria de la visió (1709) i, el 1710, als
vint-i-cinc anys d'edat, va publicar la seva obra capital, Tractat sobre els
principis del coneixement humà, en la que presenta la seva
filosofia, empirista i idealista alhora, que ell anomena «immaterialisme», i a
la que en aquell moment es va prestar poca atenció. El 1713 marxa a Londres, on
escriu Tres diàlegs entre Hylas i Philonus, i inicia una època de
viatges pel continent europeu. En aquesta gira europea coneix a Malebranche,
perd els originals de la segona part del seu Tractat, que ja no
completarà, i escriu De ‘motu', un llibre en llatí en què critica a Newton
i a Leibniz.
Concep després la idea de fundar en les Bermudes un col·legi de missions; marxa
a Amèrica el 1728 i, mentre espera (en va) l'ajuda econòmica del govern, pasa
dos anys vivint primer en Rhode Island, on escriu Alcifrón, la seva obra
més extensa, i després en Newport, on coneix a qui seria el primer president
del King's College, de Nova York -en l'actualitat universidad de Columbia-,
Samuel Johnson, un dels pocs que va prestar atenció en el seu temps a la
filosofia de Berkeley, de la que va dir que podia refutar-se donant un
puntellada a una pedra. En memòria de Berkeley se li va posar aquest nom a la
que, amb el temps, seria la universitat de Califòrnia. Torna a Londres i, el
1734, és anomenat bisbe de Cloyne; el 1752 renúncia al càrrec i es retira a
Oxford, on mor al cap d'un any. Malgrat que la seva filosofia s'ha considerat
excèntrica i estranya, pocs filòsofs han despertat tant d'interès com Berkeley
en el món anglosaxó.
D'acord amb la seva professió de
clergue, Berkeley es proposa com a objectiu de la seva filosofia combatre tant
l’ateisme
com l’escepticisme.
L’empirisme de Locke,
segons ell, porta precisament a ambdues coses. Tota teoria del
coneixement feble és causa de dubtes (escepticisme) i d'elles la
pitjor és no poder tenir certesa de l'existència de Déu (agnosticisme);
d'altra banda, suposar diferents les idees i les coses i haver de passar
d'aquelles a aquestes és causa d'escepticisme en general. Berkeley sosté que l'idealisme
és l'única forma coherent de ser empirista. Per idealisme, o més pròpiament,
«immaterialisme», Berkeley entén l'afirmació que només hi ha les nostres idees;
existeixen també les coses, però aquestes no són més que les mateixes idees o
sensacions. El que certament no existeix és allò que els filòsofs anomenen matèria
o «substància corporal»; la qual cosa seria com la causa
de les nostres idees i sensacions.
Aquest és
l'error, diu Berkeley: haver de distingir entre el que percebem i la causa del
que percebem, i passar d'una cosa a una altra mitjançant una inferència.
Dir, com Locke,
que les nostres idees provenen de les substancies corporals com de la seva causa és remetre's a una teoria de coneixement
insegura i negar l'evidència que percebem objectes sensibles i que no tenim
necessitat alguna de fer inferències. Si, com deia el mateix Locke, les qualitats
secundàries són subjectives,
per què no han de ser-ho igualment les qualitats primàries? Així que percebem
objectes sensibles, i el que percebem és la realitat.
No hi ha els «objectes percebuts» i les «causes dels objectes percebuts», sinó
només els «objectes percebuts» i la «ment que els percep»: la ment i les idees
de la ment, de manera que «ser»
no consisteix en una altra cosa que en «percebre»
o «ser percebut». És veritat que veiem un ordre regular en les nostres
percepcions, fins al punt que podem parlar d'un «ordre de la natura»; però no
hi ha una natura distinta del món de la nostra percepció, encara que hi ha la
regularitat que una ment divina imposa a les nostres percepcions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada