Aquesta pregunta existeix des de sempre, tots els filòsofs tant de
l’antiguitat com de l’actualitat l'han formulada algun cop, però mai ningú ha
trobat una definició universal. Per a mi, l’ésser seria com Plató esmenta, el
conjunt d'idees més la matèria corporal d’aquestes idees, tot allò que es pot
pensar, sentir, tocar...
Encara que en la meva opinió és del tot impossible trobar una definició
vàlida, perquè hauríem de tenir un coneixement universal sobre totes les coses
del món. Dubto molt que ningú pugui trobar una definició, ja que cadascú és un
microcosmos i percep la realitat d’una manera diferent, així doncs, cadascú té
una idea diferent del que seria l’ésser.
Jostein Gaarder, en el seu popular llibre El món de
Sofia. (Novel·la sobre la història de la filosofia), recrea la teoria de les
idees de Plató.
«—Bienvenida a Atenes, Sofia —va dir amb veu
suau. Parlava amb molt accent—. Em dic Plató, i et vaig a propo ner quatre exercicis: el primer, has de
pensar en com un pastisser pot fer cinquanta pastes completament iguals.
Després, pots preguntar-te a tu mateixa per què tots els cavalls són iguals. I
també has de pensar en si l'ànima dels éssers humans és immortal. Finalment, hauràs de dir
si els homes i les dones tenen la mateixa capacitat de raonar. Sort!» […]
«Es va acordar que el Plató del vídeo li havia
donat uns exercicis. Primer, alguna cosa sobre com un pastisser era capaç de
fer cinquanta pastes totalment iguals.
He pensat molt, perquè li
semblava una veritable gesta poder fer cinquanta pastes iguals. Cuan¬do la seva mare, alguna que una altra
vegada, feia una safata de rosqui¬ llas
berlineses, cap sortia completament idèntica a una altra. Clar, que no era una
pastissera professional, doncs de vegades ho ha¬cia. sense molta dedicació.
Però tampoc les pastes que com¬ praban
en la tenda eren totalment iguals entre si. Cada pas¬ ta havia estat formada per les mans del
pastisser, no?
De sobte, es va dibuixar en la cara de Sofia una
astuta són¬riure. Es va acordar d'una vegada en què ella i el seu pare havien
anat al centre, mentre la mare s'havia quedat a casa, fent pastes de nadal.
Quan van tornar, es van trobar amb un munt de pastes al pebre, amb forma de hombrecitos, ex¬tendides per tota la taula de
la cuina. Encara que no eren totes igual de perfectes, sí que eren d'alguna
manera, totalment iguals. I per què? Naturalment, perquè la mare hi havia uti¬ lizado el mateix «motlle» per a totes les
pastes.
Tan satisfeta es va sentir Sofia d'haver-se
acordat de les pastes al pebre que va donar per acabat el primer exercici. Quan
un pastisser fa cinquanta pastes completament iguals és perquè utilitza el mateix
motlle per a totes. I ja està!
Després, el Plató del vídeo havia mirat
directament a la càmera, i havia preguntat per què tots els cavalls són iguals.
Però això no era veritat. Sofia diria més aviat el contra¬ rio, que no hi havia
cap cavall totalment idèntic a un altre, de la mateixa manera que no hi havia
dues persones completament iguals.
Va ser a punt de renunciar a solucionar aquest
exercici, però, de sobte, es va acordar de com havia raonat amb les pastes al
pebre. Al cap i a la fi, tampoc les pastes eren to¬talment iguals, algunes eren més gorditas que unes altres, unes altres és¬ taban
trencades. I, no obstant això, per a tothom estava clar que, d'alguna manera,
eren «totalment iguals».
Potser la intenció de Plató era preguntar per
què un cavall era un cavall, i no alguna cosa entre cavall i porc. Perquè
encara que alguns cavalls anaven marrons com els óssos, i altres blancs com els
bens, tots tenien alguna cosa en comú. Sofia no havia vist mai, per exemple, un
cavall amb sis o vuit potes.
Però no hauria volgut dir Plató que el que fa a
tots els cavalls idèntics és que han estat formats amb el mateix motlle?»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada