Text
“En efecte, l'opinió
sobre les idees es va acudir als qui la proposaren per haver acceptat les
raons d'Heràclit sobre la veritat, segons les quals totes les
coses sensibles flueixen constantment, de manera que, si hi ha d'haver
realment ciència i coneixement d'alguna cosa, cal que, a més de les
naturaleses sensibles, n'hi hagi algunes d'altres de permanents, perquè no
hi ha ciència de les coses que flueixen.
Sòcrates treballava
sobre les virtuts ètiques i fou el primer que buscà de donar-ne definicions
universals. (...) Sòcrates, però, no donava existència separada ni als
universals ni a les definicions. Ells, però, les van separar i
anomenaren idees als éssers d'aquest tipus, de manera que, gairebé per la
mateixa raó, se'ls va acudir que hi ha idees de totes les coses que es
diuen de manera universal; això és igual que si algú, en voler comptar,
pensés que no podia fer-ho per ser poques coses i, això no obstant, les
comptés després d'haver fet augmentar llur nombre. En resum, hi ha, per
dir-ho així, més idees que no pas particulars sensibles, les causes dels
quals buscaven quan van passar d'aquests a aquelles."
L’únic món, el sensible.
Al principi del text podem veure que parla sobre la teoria de la veritat
d’Heràclit la qual consisteix a dir que les idees existeixen per l’acceptació
d’aquestes, però que aquestes es troben en constant moviment. Aristòtil explica
que encara que estiguin en moviment hi ha alguna cosa que es manté i són les
idees. Segons Aristòtil hi ha més idees que éssers. Aristòtil també parla sobre
les substàncies i el conjunt d’aquestes que forma la realitat. Aquestes
substàncies també estan sotmeses al canvi, però les seves essències en si no
canvien. Aristòtil no separa l'essència de les coses de les mateixes coses com
fa Plató que duplica la realitat creant un món intel·ligible. Aristòtil nega
l’existència d’aquest món, ja que només existeix el món sensible.
Video
Video
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada